Als tiener en jongvolwassenen vond Renate yoga stom! En ook Michel moest er niets van hebben. Inmiddels zijn zij beiden gegrepen door het Yoga virus, hebben zij hun eigen ZENtrum en is hun omzet met behulp van Pay n Plan verzesvoudigd!

 

Wat deden jullie voordat jullie Het ZENtrum opende?

Ik heb jaren gewerkt als blinde geleide hond trainer en later heb ik gewerkt als mobiliteitstrainer voor blinden en slechtzienden. Bij een reorganisatie heb ik besloten om voor mijzelf te beginnen en heb ik Life Coach Company opgestart. Hier bied ik o.a. lifecoaching met hond, buitencoaching en spiegelsessies met hond aan. Michel is psycholoog en gaf weerbaarheidstraining aan kinderen.

 

“Bij een les PowerYoga liep ik vooral een deuk in mijn ego op.”

 

Hoe ben je uiteindelijk toch bij yoga terecht gekomen?

Ik ben altijd druk en bomvol creatieve ideeën! Vanaf mijn tienerjaren was ik altijd al in de sportschool te vinden en later deed ik hiervoor opleidingen en ging ik les geven. Tijdens het sporten was het rustig in mijn hoofd, maar na het sporten was het weer net zo druk als daarvoor. Mijn moeder zei altijd dat ik yoga moest gaan doen, maar alles aan yoga vond ik stom! Uiteindelijk ben ik eerst een les poweryoga gaan doen, waarbij ik vooral een deuk in mijn ego opliep. Ik dacht namelijk dat ik dat wel kon en ook lenig genoeg was, maar dat viel vies tegen. Later ben ik lessen Hatha yoga gaan volgen en merkte ik dat mijn hoofd niet alleen tijdens de les rustig was, maar ook ’s nachts en een paar dagen daarna. Hiervan was ik zo onder de indruk, dat ik mij er verder in ben gaan verdiepen.

 

En toen werd je yoga docent?

Daar ging nog wel even overheen. Tijdens een vakantie in Frankrijk wilde ik Michel verschillende yoga poses leren. Hij had hier niets mee, maar zag wel een yoga docent in mij en stimuleerde mij de opleiding te gaan doen. De meeste yoga opleidingen duren 1 tot 4 jaar. Daar had ik helemaal geen zin in, ik was wel even uitgeleerd. Maar toen kwam er een klassieke Hatha Yoga opleiding in India voorbij en daar ben ik voor gegaan! Toen ik terugkwam was ik door het yoga virus gegrepen! Ik heb mij hierna ook bijgeschoold in Restorative Yoga, Yin Yoga en Yoga Nidra. Ook heb ik het programma Yoga met hond ontwikkeld.

 

“Na de Yoga opleiding in India was ik gegrepen door het Yoga virus!”

 

Yoga met hond? Hoe kom je daar bij?

Tijdens de coaching sessies spiegelen met hond maakte ik al veel gebruik van yoga technieken en kwam het idee van yoga met hond. Toen heb ik de online cursus Yoga met hond ontwikkeld.

 

Sta je dan samen met je hond in de downward facing dog pose?

Haha, nee! Jij doet je yoga oefeningen en je hond is erbij. Je hond helpt je om een yoga pose langer vol te houden wanneer je het moeilijk hebt of net iets verder te strekken. Tijdens een bijeenkomst van hondenspiegelaars mocht ik een workshop Yoga met hond geven. De meeste hadden nog nooit yoga gedaan en er was een grote Ierse wolfshond bij. Hij gaf exact aan wat er gebeurden. Hij kwam bij je als je het moeilijk had, ontspande als jij ging ontspannen. Hij bracht een lach op het gezicht wanneer een pose zwaar was en hielp mensen langer in een pose te blijven. Ik kreeg na de workshop veel positieve reacties.

 

“In november hebben we ons contract opgezegd zonder zicht op een nieuwe locatie.”

 

Zijn jullie na je Yoga opleiding direct Het ZENtrum gestart?

Nee, ik ben begonnen met het lesgeven in sportscholen en buurthuizen. In januari 2016 hebben wij een kleine ruimte gehuurd waar wij begonnen met 2 avonden lesgeven. Michel was inmiddels Thai Chi docent en 2 avonden werden al snel 3 en 4 avonden. De eigenaar van de locatie was hier niet blij mee en vond het te druk. In november hebben we ons contract opgezegd zonder zicht op een nieuwe locatie. Samen zijn we gaan mediteren en visualiseren wat wij wilde voor onze eigen ruimte. 2 weken later kwam onze huidige locatie voorbij wat alles heeft wat wij wilde en een week later hebben we het contract getekend.

 

Waar komt de naam Het ZENtrum vandaan?

Vanaf dat wij als ZZPers aan de slag gingen riepen wij beide regelmatig “Ik wou dat ik mijn eigen centrum had!”. Ik was lifecoach, gaf coaching ‘spiegelen met hond’ en was hondentrainer. Michel gaf burn out coaching buiten in de natuur en Thai Chi lessen in buurthuizen en sportscholen. Met een eigen centrum hadden we alles op 1 plek en de mogelijkheid om naar binnen te gaan bij slecht weer. Toen onze eigen locatie gerealiseerd werd, was de naam Het ZENtrum geboren.

 

“Na 1 maand hadden wij 100% meer omzet dan de maand ervoor.”

 

Jullie kozen direct voor administratie software, alleen niet voor Pay n Plan.

Dat klopt, de aanbieder waar ik al voor gekozen had voordat ik met jullie sprak, sprak mij op veel vlakken meer aan. Echter was Wouter zijn reactie zo tof toen ik hem vertelde voor de andere aanbieder te gaan. Hij zei “Dat moet je doen, je moet altijd de keuze maken waar jij het meest achter staat. Mocht het anders lopen kun je mij altijd bellen.” Wij zijn gestart met de andere aanbieder en al snel zijn wij ook gestart met automatische incasso. De automatische incasso zat alleen niet in het systeem zelf, maar moest buiten het systeem om geregeld worden. Dit betekende een incasso contract bij de bank, slepen met formulieren van klant naar boekhouder en de boekhouder moest de incasso invoeren. Met de formulieren ging het fout! Klanten kwamen naar ons toe en gaven aan al een tijdje lessen te volgen, maar dat er nog niet geïncasseerd was. Deze manier van werken bleek niet overzichtelijk en een grote chaos te zijn. Wij waren er klaar mee en waren ervan overtuigd dat wij geld lieten liggen.

 

En toen de overstap naar Pay n Plan.

De persoonlijke aanpak en opmerking van Wouter had ik onthouden en dus belde ik hem op. Ook toen was zijn reactie weer heel tof en meelevend. Inmiddels wilde wij ook meer kunnen aanbieden aan onze klanten en ook dat kon via Pay n Plan. Wij hebben de overstap gemaakt en na 1 maand hadden wij 100% meer omzet dan de maand ervoor. En sinds dien is onze omzet verzesvoudigd.

 

“Onze omzet is met behulp van Pay n Plan verzesvoudigd!”

 

Wat zijn de verschillen tussen de andere aanbieder en Pay n Plan?

Jullie maandkosten liggen hoger, de transactiekosten waren gelijk, maar wat wij er voor terug krijgen is de investering 100% waard, als het niet meer is. Pay n Plan ont zorgt zo erg! Ook de boekhouder is achteraf heel blij met de overstap, alle incasso’s lopen en niemand heeft er omkijken naar. Ook de kwartaal aangifte is een makkie. Ik exporteer alle gegevens en stuur deze door naar de boekhouder. Hij verwerkt dit in zijn systeem, klaar.

 

Waar zetten jullie Pay n Plan voor in?

Allereerst voor al onze lessen en de bijbehorende betalingen van zowel strippenkaarten als abonnementen. Ook hebben wij een shop in huis, maar alle producten staan ook in de shop in de app. Wij bieden retreats en workshops aan, geven de opleiding TaijiQigong en Michel heeft yogabusiness.nl. Alle betalingen en het inplannen in de agenda loopt via Pay n Plan.

 

“Pay n Plan ont zorgt zo erg! Ik ben superfan!”

 

Waarom zouden jullie Pay n Plan aanbevelen?

Allereerst omdat je gewoon geen omkijken hebt naar je incasso’s. Als ze lopen, lopen ze en wanneer een incasso mislukt krijgen wij een mailtje. Wij kunnen zelf contact opnemen met de klant en wanneer er met een klant andere afspraken zijn kunnen wij de factuur crediteren. Ook met opzeggen kunnen wij heel flexibel zijn, doordat wij tot vlak voor de incassodatum de incasso nog kunnen stoppen. Dit is een van onze unique selling points en dit is mogelijk door Pay n Plan. Hierdoor komen klanten die zijn gestopt ook vaak weer terug. Zij geven een mailtje: ‘Wil je mijn abonnement weer aanzetten?’ en dat doe ik dan. De mogelijkheid tot het gratis inschrijven van een klant in de agenda vind ik super! Maar het beste van Pay n Plan vind ik toch wel het persoonlijke contact, altijd snel reactie of ik nou een mail stuur of de voicemail heb ingesproken. Ook heb ik nooit het gevoel alsof ik teveel ben, er wordt altijd tijd gemaakt voor mijn vragen. Ook is Pay n Plan altijd in ontwikkeling en wordt feedback serieus genomen. Ik ben nu 2 jaar klant en ik zie de app gewoon verbeteren, zowel in look als in gebruiksgemak. ”Ik ben super fan!”

 

Wat houdt yogabusiness.nl in?

Met yogabusiness.nl willen wij bedrijfsyoga en mindfulness meer integreren in bedrijven. Uit onderzoek is gebleken dat yoga en mindfulness het bedrijfsleven positief beïnvloed door o.a. minder ziekteverzuim en een betere mindset. Geef jij yoga en mindfulness dan kun je aansluiten bij yogabusiness.nl. Wij geven bedrijven bij jou in de regio jouw naam door. De lessen zijn zowel op locatie bij de bedrijven als in de yoga studio van de docent mogelijk.

 

“Onze docent Marleen heeft een jaarprogramma Natuurlijk Yoga ontwikkeld, waarin zij iedere week een andere plant, kruid of energie als onderwerp neemt, daar legt zij veel over uit en al haar asana’s en meditaties zijn daarop gebaseerd.”

 

Jullie doen heel veel! Wat maakt Het ZENtrum uniek?

Klopt, Michel en ik vullen elkaar goed aan. Michel is namelijk ook nog docent Broga en Vinyasa Yoga. Daarnaast werken we met hele leuke ZZPers! De meeste volgde eerst lessen, zijn een opleiding gaan doen en geven nu les. Onze jongste docent is 31 en de oudste is 68 jaar, maar komt ook net van de opleiding. Iedereen is uniek en neemt zijn eigen energie en style van lesgeven mee, dat maakt Het ZENtrum zo’n fijne plek om te zijn. Wij willen mensen graag motiveren, inspireren en verbinden! Zo hebben wij een lounge en een houtkachel. Na een les blijven mensen vaak hangen en worden diepgaande gesprekken gevoerd. Wij hebben een eigen tuin en met de producten uit de moestuin geef ik workshops om op een bewuste, mindfull en liefdevolle manier te koken. Ook laat ik mensen vaak iets proeven na de les. Onze docent Marleen heeft een jaarprogramma Natuurlijk Yoga ontwikkeld, waarin zij iedere week een andere plant, kruid of energie als onderwerp neemt, daar legt zij veel over uit en al haar asana’s en meditaties zijn daarop gebaseerd. Het ZENtrum is hierdoor anders dan anders.

 

Wat is jullie gouden ondernemers tip?

Zorg dat je wordt ont zorgt van alle administratieve en financiële rompslomp! Je krijgt iedere dag één bak energie en die wil je steken in je passie!

Denk ook niet in concurrentie, maar in samenwerken en verbinden. Ga uit van je eigen unieke kracht. Dan komen de mensen speciaal voor jou en mensen waar het niet mee klikt, zoeken een school waar zij zich wel op hun plek voelen. Zoveel mensen en zoveel ondernemers.

 

Wat is jouw favoriete onderdeel in de app?

Sinds een tijdje kun je via de agenda inschrijvingen direct naar de klantkaart. Dat vind ik zo’n fantastische verbetering! Zo kan ik direct zien welk product iemand heeft en hoeveel ritten er nog op een strippenkaart staan.

 

“Yoga is een lifestyle.”

 

Wat zijn jullie toekomstplannen?

Voor nu willen wij Het ZENtrum nog verder laten groeien, we zitten nu bijna tegen een ledenstop aan en gaan straks waarschijnlijk stoppen met het aanbieden van strippenkaarten en uitsluitend werken met abonnementen.

Voor de langere termijn willen we graag meerdere Het ZENtrums door heel Nederland hebben, dat zouden wij heel tof vinden!

Ook komt er een retreat locatie in Thailand aan, daar hebben wij een huisje gedoneerd en mogen onze klanten daar een 10-daagse retreat aanbieden, maar zelf ook retreats gaan geven.

Je vertelde in het begin dat je Yoga stom vond. Wat betekent Yoga nu voor jou?

Yoga is een lifestyle. Ik ben nog steeds druk en creatief, maar wel rustiger en kalmer.